Slædetransport til Malmbjerget
Under
den ekstraordinært snerige vinter i 1953/54 var det
nødvendigt at gøre noget særligt for at kunne transportere
olie fra tankanlægget på havnen den 12 kilometer lange
strækning op til Minebyen. Transporten foregik med bulldozer der trak
en slæde med en tank indeholdende 5000 l olie. Imidlertid havde
bulldozerens 16 tommer brede larvebånd ikke tilstrækkeligt areal
til at bære den 10 tons tunge maskine så den kunne køre
oven i det 2,4 m dybe snedække. Vi forsøgte derfor at gøre
arealet større ved at svejse halve skoplader på begge sider
af larvebåndet, der herefter var 32 tommer bredt.
Det gav en drastisk
forandring. Nu kunne den "Bredbenede" bulldozer køre næsten
overalt med en minimal nedsynkning, og der var ikke længere problemer
med olietransporten. Denne løsning skulle imidlertid få betydning
på andre områder. Der var under efterforskningen af nye
mineralforekomster fundet molybdæn i et fjeld kaldet Malmbjerget,
men et stort fjeldmassiv lå imellem, så området var stort
set kun tilgængeligt ad luftvejen. Nu viste den nye bulldozer hvad
den kunne gøre. Det lykkedes i 1958 og de næste år at
transportere flere hundrede tons gods over som slædetransport.
Transportvejen startede på gletcheren forneden på billedet. Gik
over 10 kilometer i jævn stigning op til et pas i 1000 m højde.
Derpå ned ad en tilsvarende gletcher, og til sidst igen op for at ende
ved Malmbjerget i 700 m højde.Her blev der foretaget
tunnelsprængning og udført diamantboring, men desværre
måtte det konstateres, at nok var det en meget stor forekomst af
molybdænholdigt malm, men desværre var lødigheden så
ringe, at det ikke kunne betale sig at igangsætte brydning og oparbejdning
af malmen med den teknik man rådede over på dette tidspunkt.
På
Malmbjerget boede jeg i sommerhus. Ikke fordi det var sommer. Det var faktisk
altid vinter i den højde og med al den is nedenunder huset, og der
blæste næsten altid en kold vind ned ad gletcheren. Sommerhuset
var da også overtaget fra rederiet Lauritzen, der oprindeligt kun havde
brugt det om sommeren nede ved flyvepladsen. Nu manglede der noget at bo
i under vort arbejde ved Malmbjerget, og vi benyttede derfor bygninger der
let kunne transporteres på en slæde, og det kunne netop det
nævnte sommerhus, der blev suppleret med lignende
småbygninger.
Det var slet ikke noget lille arbejde der blev præsteret ved Malmbjerget under de meget primitive forhold, hvor toilettet var en spalte i gletcheren med et lille hus ovenover. Til gengæld var der et infrarødt varmelegeme i loftet, så lidt bekvemmeligheder var der da. Faktisk blev der ud over et par kortere tunneller ind i bjerget boret en flere hundrede meter lang tunnel der gik tværs gennem bjerget og ud på den anden side. Og størstedelen af arbejdet blev udført med materiel man kunne undvære i minebyen. Hvis du er interesseret i at vide mere om arbejdet i forbindelse med Malmbjerget, så læs bogen "Blyminen i Mesters Vig".
Redigeret 7 juni 2000